söndag 24 januari 2010

Myshelg istället för mottling

Det blir inte alltid som planerat...

Familjen och vännerna kommer före mitt modellbyggande - så målningen på 262:an fick vänta tills nu i kväll.

Först skulle huven grundmålas...och jag har letat efter referensmaterial till rätt färg dock utan resultat. Eftersom färgen ska synas på insida och det skulle vara en mörkgrå nyans så öppnade jag lådan till Tamiyafärgerna och bara tog en på måfå. Det blev XF-77 IJN Grey...men jag ska leta vidare efter rätt kulör.

Sedan tejpade jag klart flygkroppen och rullade några korvar med häftmassa och på med den brunvioletta färgen. Tunna lager som vanligt och jag lät preshaden synas tydligt. Det ska ju läggas på ett vädringslager så småning om - därför låter jag underliggande färglager bli lite tunnare.
Nästa steg blir att göra samma sak med ljusgrönt och till sist ska jag mottla med båda färgerna i nederkanten på båda sidorna och på fenan.

Inga kommentarer: