fredag 8 januari 2010

De kommande MiG-3:orna

Bilderna kommer från http://www.sovietwarplanes.com och jag måste säga att skaparen av hemsidan har gjort ett fantastiskt jobb i sin research. Profilbilderna är nästan ovärderliga vid färgsättning och målning.

Nedan följer de fyra individerna som jag tänker bygga. Dels för att planet både är snyggt och "aggressivt" och dels för att modellen är så lätt att bygga...och billig!

Den första maskinen kommer att vara ytterliggare en vit. Den kommer att komplettera en tänkt dioramabasplatta och där kommer jag att ta hjälp av Rickard att skapa snö. Nosen och stabben i aluminium och stora röda fält på vingarnas översida.

Den andra maskinen kommer att bli sommarkamouflerad. Den ljusblå färgen hänger fortfarande med och även här finns det tankar om en snygg basplatta. Tycker att den är grym i grönt och svartgrön med röda stjärnor som kontrast.

Den tredje maskinen påstås bara finnas som enda flygplan med detta mönster. Jag ska forska mer i saken när bygget sätter igång. Jag har sett ett bygge på nätet i skala 1/48 och tycker att målningen är så läcker...i synnerhet den svarta linjen mellan grönt och beige.

Den sista ut på min produktion av MiG-3:or blir en av många erövrade maskiner. Tyskarna målade tydligen alla sina utvärderingsflygplan med den gula färgen någonstans på flygkroppen. Åter igen en grym kontrast mellan fältmässig färg och icke fältmässig...men vad gör man inte för att undvika att bli vådabeskjuten.

Det här var samlingen...och för 236:- får man alla fyra i affären!

4 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Jag trodde du bara hade snöat in på Me-262. Men icke! Ännu en massproduktion! :) Det kan bli mäktigt med alla bredvid varandra. Keep up the good work!

Lasse sa...

Rena cirkusen med alla dessa underliga flygplansfärger eller hur!?

Har tagit tag i mitt fem-bygge av 262:or...suttit ett par timmar idag med panellinjerna. Blir lite enformigt efter tredje maskinen. Ska grundmåla alla under helgen...I'll be back...eller Ich komme zurück!

Niklas sa...

Värsta läckra samlingen, snacka om att de kommer pryda sin plats i hyllan!

Vart hittar du dekalerna till alla projekt förresten? Följer det med tillräcklig variation i satsen, eller blir det till att leta aftermarket?

Lasse sa...

Det blir en blandning av det som följer med i boxarna. Den vit/röda blir till att handmåla 02. Till 5:an och 54:an har jag dekalerna...från Hobby Boss (5) och en gammal MiG-3 från Revell (54)där modellen är kastad. Den tyska modellen har jag lösa bokstäverna CT + SV och tyska kors i olika varianter har jag sedan tidigare. Ska kontakta Alfa i veckan.