måndag 18 januari 2010

Tyskt standardmönster påbörjat

Då har jag kommit så långt att det är dags för ovansidans kamouflage. Det finns två standardmönster - ett för grönt/brunt och ett för ljusgrått/mörkgrått. Det gråa kommer vid ett senare bygge. Jag har åter målat med Gunzes RLM-färger. RLM står för Reichsluftfahrt Ministerium och är en standardisering av tyska färger.
Jag maskerade bort hela flygkroppen och de ytor som inte skulle målas på vingarna och stabilisatorn. Jag kommer att göra klar dessa ytor innan jag ger mig på flygkroppen. Där kommer det att vara ett lite "knivigare" mönster. Enligt alla målningsbeskrivningar ska det vara skarpa kanter mellan färgerna...tack för det!! Vid övergången mellan grönt och den ljusblå undersidan använde jag "korvar" av häftmassa...fungerade perfekt!
Jag la på ett tunnt lager med RLM 82 Lichtgrün (ibland kallad Hellgrün) och lät preshaden lysa igenom.
I natt ska färgen få torka så att jag kan tejpa tvärtom - och morgon ska jag måla med den bruna färgen...

2 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Ser kanon ut! Är det där som kallas Splinterkamouflage?

Lasse sa...

Det stämmer...eller på tyska "Luftwaffe Splittermuster 41-44". Får se om jag hinner med det bruna ikväll!? Kom på att jag jobbar kväll...men inget att flyga med så vi får se hur det blir.