måndag 31 januari 2011

Årets första modell är klar

Nu är min CH-47A Chinook färdig att läggas ut på bloggen...

Förebilden är helikoptern med individnr 64-13108 och användes för prov och försök på AVSCOM (US Army Aviation System Command, 1968-77).

Dekalerna kommer ur lådan medans det gula och orangea är målat. Antennen på vänstersidan är av utdragen plaststav och antennerna på nosen är av koppartråd. Som galler på luftintagen har jag använt Liptons thepåsar - det ska vara pyramidpåsarna i tunn plast. Klipp ut i önskad form och använd bara lite superlim för att fästa...






10 kommentarer:

Elias sa...

Riktigt snyggt Lasse! Du har fått till den sådär härligt sliten, mycket bra jobbat!

Lasse sa...

Tack Elias!

Ja...visst ser den ut att ha flugit ett par pass.

Man får jobba lite med färgerna för att få till skala-effekten och vädringen. Man får inte vara "rädd" för att våga hälla i vit eller sandfärg. Det går att måla över om det skulle bli fel...

Avgaserna är en blandning 80% brunt och 20% svart.

Hur går det själv på din byggfront?

Elias sa...

Precis som du säger, det går att göra om om man inte blir nöjd.

Nja, för tillfället står det ganska still, har väldigt mycket i skolan just nu, men har tänkt att bygga lite i helgen i varje fall. Lär komma något på bloggen (=

Mathias Andersson sa...

Den där är den snyggaste Chinook jag sett! Härligt med lite färg på en Chinook! Ingen tråkig helgrön eller så. Starkt jobbat!

Mathias Andersson sa...

Glömde säga att te-påsarna var ett nytt knep som jag inte sett tidigare! Har faktiskt haft funderingar på vad man skulle kunna använda till luftintagsgaller ända sen jag byggde min hkp 10, Nu har jag svaret!

Lasse sa...

Tack Mathias!

Jag fastnade för målningsalternativet direkt när jag öppnade lådan. Modellen vann jag för övrigt på C4-Open 2009 och hade tänkt vara klar till 2010 års tävling..men men...

Jag har ännu en Chinook på gång...säger inget mer än så länge.

Idén med tepåsarna har jag använt förut, fast då som luftfilter till DC-3:an. Tittar man noga under och bakom motorerna så syns dom :-)

Rickard sa...

Hej Lasse!
Hatten av för ännu ett stiligt bygge. Du är riktigt duktig på att få till det där lilla extra.
Snyggt!
Ha det bra i Kosta del sol!

Lasse sa...

Tack Rickard!

Jag ska nog hålla mig till flyg...det där med stridsfordon får bli lite mer som det blir. Det borde inte vara någon större skillnad...förutom skalan då förstås.

Det får bli fler byggdagar med dig som inspiratör...

Niklas sa...

Ja, vad kan man säga som inte redan sagts..?! Grabbarna har ju redan konstaterat hur snyggt vädrad och färggrann denna är, jag instämmer till fullo!

Kniper du inte nåt pris med denna i Sthlm blir jag väldigt förvånad! Mycket snyggt! Tack för tipset med tepåsarna förresten! :)

Lasse sa...

Tack Niklas!

Kul att hela gänget tyckera att den blev lyckad. Om den tar pris återstår ju att se om en månad...?!

Det är kul att laborera med vädringseffekterna - synd att det ska vara så svårt i 1/35-skalan bara...hrmm.

Om ett par dagar kommer det bilder på "hemlig-bygget" som nu är klart. Du har varit riktigt-riktig nära i dina gissningar...hehe.