onsdag 12 januari 2011

Invändig färg i Jayhawken

Vilken härligt babyblå färg...

De senaste dagarna har jag studerat bilder, fått blandningstips från Knutte men det hela slutade med ett eget recept på färger.
Jag målade först en pre-shade med Gunze H56 för att få djupet i skarvar och på kanter. Min blandning av Gunzefärger blev 95% H45 Light Blue och 5% H56 Intermediate Blue. Allting blev sedan mattlackerat med Oceanlack "extra matt". Nu ska stänger, luckor, ventiler och säkringspaneler penselmålas för att få sin rätta färg.


Jag bifogar en av mina referensbilder...färgen blev hyfsat nära i alla fall!

4 kommentarer:

Niklas sa...

Ja, detta blir verkligen steg för steg, underbart! Kommer ha mycket nytta av dina inlägg till mitt egna bygge sen. Färgen ser för övrigt jättebra ut, snyggt jobbat!

Lasse sa...

Tack för hjälpen med färgen. Jag hoppas att du har hjälp av mitt recept vid ditt bygge :-)

Kul att du också gillar steg-för-steg-bloggandet.

Idag (torsdag) har jag inte hunnit med ett smack :-(

Mathias Andersson sa...

Kul med lite annorlunda färg i flygbyggena! Jag tycker det ser ut att vara helt korrekt nyans! Snyggt jobbat.

Lasse sa...

Tackar...visst blev det rätt bra Mathias...om jag får säga det själv..hehe!

Jag måste hålla med om att färgen är lite udda jämfört med andra byggen. Det är väl ryssarnas turkosa inredning som håller sanna stuk!