måndag 17 januari 2011

Fixat de-icing till rotorbladen...

...och modifierat rotorhuvudet när jag ändå var igång.

Med några enkla steg så kan man få till en hyfsad look på huvudrotorsystemet.

Den nedersta ringen på bilden visar att jag har rundat av kanterna och limmat på små "muttrar" i form av utdragen sprue. Ringen i mitten visar hur jag kapat bort den lilla konen i rotornavet och ersatt med en som är ca2-2,5mm i diameter. Borrade upp fyra hål för de-icingkablarna.
Den sista ringen markerar att jag borrat upp inkopplingen i rotorbladet och limmat fast en 0,3mm blytråd. Tack Rickard, det blev perfekt tjocklek på kabeln.

Blytråden är fantastiskt formbar och var väldigt lätt att få på plats med superlim i rotornavet.

Avslutningsvis limmade jag fast kåpan som ska skydda navet.

Nu ska det målas svart och grått...återkommer!

3 kommentarer:

Rickard sa...

Blytråd! Va fint! Kul att se hur du använde det. Förhöjer intrycket!

//R

Elias sa...

Blir ju skitfint! Ser med spänning fram mot vidare poster! Blytråd verkar vara riktigt smidigt, Rickard, du sa på mötet var du fick tag på det, men minnet är kort och intensivt ;)

Lasse sa...

Så bra - det blir kanon det här!

Blytråd köper man enklast på tävlingarna i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Det är Ministuff som säljer och det går att beställa via deras hemsida också.