fredag 12 februari 2010

Huvmaskeringsfundering

Vilket märkligt ord...kan man säga så!?

Det är mycket på gång just nu på byggbordet. Medans 3st antenner håller på att torka efter limning på Tp79:an så passar jag på att fixa lite med Me262 S1. Slipade lite på ställen som skulle bättringsmålas och tänkte fixa till huven. Och det är här funderingarna kommer in...
Jag har "alltid" använt mig av antingen Tamiyatejp eller Metalfoil och sedan tryckt ut med en tandpetare i kanterna till huvlisten. Sedan fram med ett nytt skalpellblad och skära efter den synliga kanten.
Igår skulle jag skära till tejpmaskeringen på 262-huven, höll upp tejpningen mot skrivbordslampan och vips så syntes huvkanten genom tejpen och var hur enkel som helst att skära efter.
Är det bara jag som inte använt den här tekniken tidigare!?
Sedan var det bara att limma fast huven, maskerare runtomkring, grundmåla med XF-77 och avsluta med RLM76. Jag passade på att bättringsmåla både här och där...

2 kommentarer:

Niklas sa...

Har faktiskt aldrig provat den här maskeringsmetoden själv, men Janne i GBG brukar köra den. Har ju sett hans huvar, så jag får väl säga att jag blivit lite avskräckt där..

Beroende på hur din huv blir kanske jag får omvärdera.. :p

Lasse sa...

Ja det återstår att se när modellen är klar och tejpen åker av. Kändes som en bra lösning på ett tråkigt jobb :-)