måndag 1 december 2008

Bell 412 och 212

Ännu ett projekt som finns på byggbordet...eller rättare sagt i en låda för tillfället i väntan på att Skyhawken ska bli klar...

Efter min resa till Belize för snart två år sedan har jag haft en plan att bygga en av 25th Flight, Army Air Corps Bell 212. En helikopter som löser förutom MEDEVAC-uppgiften till den brittiska styrkan som tjänstgör nere i landet, även löser sjuktransporter och sjöräddning åt civilbefolkningen.

När jag ändå bygger en 212 kan jag likaväl bygga en 412...eller hur? Hade egentligen tänkt bygga en Kanadensisk CH-146 Griffon men jag förblir nog trogen svenskbyggare och gör den till en Hkp11 istället.


Här är mycket att göra vad gäller antenner, strålkastare, extra fotsteg mm...jag jagar bilder på nätet och har väl hyfsat koll på läget. Återkommer snart med bilder på "bukarna". Jag hade tänkt få med dessa två till IPMS-Open nästa år!?

3 kommentarer:

Niklas sa...

Kul att se lite byggtråd om helikoptrar!

Dom där ser jag fram emot att få se uppe i Stockholm sen.. ;)

//NUT

Mathias Andersson sa...

Håller med om att det är kul att se lite helikoptrar! Vad är det för byggsats du har till hkp11? Måste nog skaffa en sån vid tillfälle!

/AMA

Lasse sa...

Det är Italeri´s #084 CH-146 Griffon/ Bell 412. Ganska enkel och tråkig, men med alla detaljer som jag nämnde om fotsteg, antenner mm. så kan den nog bli ganska nice... Tar med båda vid nästa byggmöte.
//Lasse