tisdag 1 december 2009

Förberedd för målning

Jag har under två kvällar limmat fast alla tre huvarna, en framruta, en mellanruta och sedan maskerat dessa. Limmet som används är som vanligt Glue n' Glaze - ni måste bara prova det. Jag använder Bare-Metal foil för första gången, lätt att montera men ack så lätt att riva sönder om man inte skär helt igenom. De raka/släta rutorna fick maskering av Tamiya-tejp som vanligt.

Större delen av de ytor som så småningom ska bli day-glo är maskerade för att slippa måla svart, sedan silver, sedan vitt och till slut day-glo...jag tror att jag sparar tid i slutändan...
Jag har ännu inte bestämt mig vilken typ av färg som ska användas...?! Enligt beskrivningarna skall det vara Highspeed Silver. Har ingen erfarenhet av Alclad ännu så jag vet inte om jag vågar mig på den typen. Ska kolla nätet vad de säger om tips & trix.
Däremot har Tamiya ett par färger som jag tänkte testa på en skräpmodell och det är X-11 Chrome Silver alternativt X-32 Titan Silver med lite X-2 White. Eventuellt Gunzes H8 Silver får vara med i utvärderingen!?
Bilden nedan visar individen som ska förevigas...observera färgen bakom spinnern!

2 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Den där kärran ser ut att kunna bli riktigt shysst! Har du använt bare metal foil till maskering eller?

Lasse sa...

Nu ska jag ge mig på att prima modellen med Tamiya X-1 Black. Återkommer med bilder senare. Visst använde jag Bare-Metal foil på den välvda huvarna...lätt att montera men skära. Skär igenom hela folien bara!