tisdag 29 december 2009

Detaljerad sittbrunn till MiG-3:an

Hemma igen efter en vecka i Jämtland...på vägen hem passerade vi lilla butiken Alfa-Hobby. Bunkrade upp med tejp, lim, färg och en modell...eller två...eller hur man nu ser på det. Jag fortsätter i mitt MiG-spår! Det blev en combo-pack från Hasegawa med MiG-17PF och MiG-21F-13 i 1/72. Jag har redan bestämt vilken målning och märkning som ska vara på...men det blir inte någon med aluminiumfärg! Jag avslöjar inget ännu...det är inget av nedanstående i alla fall!

Idag har jag hunnit ta tag i byggandet igen...först lite målning på Gannet'en (återkommer i morgon med "lysande" bilder) och sedan det som måste göras på MiG-3 innan målningen. Eftersom HobbyBoss snålar på inredningarna (även MiG-15) så får man skapa det mesta själv. Jag googlade och fick fram tillräckligt med bilder för att börja scratchbygga. Huven kommer att vara stängd så de exakta detaljerna uteblev. En instrumentbräda av tunnaste Plasticard som jag borrade upp med lagom stor borr, stagen på sidorna av smal plasticrod, ring till styrspaken, sidopanelerna och siktet är av skräpbitar. Remmarna är gjorda av 0,7mm tejp och spännena av små plastbitar.

Nu ska hela sittbrunnen målas med mellangrå färg, instrumentbrädan i svart, stolen i olivgrönt, dynorna i mörkbrunt och sedan ska allt torrborstas och vädras. Hoppas på att återkomma med bilder innan nyår.

6 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Det blev inte nåt easy assembly av den där kärran inte!

Om jag får gissa hur du ska måla MIG-17 och MIG-21, så trooooor jag att det kan luta åt ett par Vietnamkärror? :) Har jag rätt, eller har jag fel? Det skulle passa in så att säga!

Lasse sa...

Jag måste tyvärr meddela att du har fel Mathias! Bra idé annars men jag har redan Vietnamobjekt på gång...hehe! Jag har scratchbyggt och dragit panellinjer på MiG-3:an hela kvällen - så du har rätt i en sak - det blev inget easy assembly!

Niklas sa...

Har sagt det förut, men det tål att sägas igen:

Du är makalös med ditt scratchbyggande! Riktigt duktig är du, jag har att lära...

Inga metallic-MiG:ar alltså..? Och inte Vietnam.. Hmm, vad kan det vara då..? Nån europeisk MiG-21..? Finsk, kanske..?

Lasse sa...

Kul med detaljer i 1/72...men det finns ju inget slut!!
Det blir ingen finsk kärra...deras MiG-21F-13 var plåtrena medans MiG-21bis var tvåfärgskamo. Jag låter er hållas lite till :-)

Mathias Andersson sa...

Östtysk Mig-21?

Lasse sa...

Du satte spiken! Bra gissat :-) Den får dock ligga kvar i lådan ett tag till...