söndag 12 januari 2020

Mer än bara limma, slipa och måla

För oss modellbyggare är det mer än att bara njuta av tiden med plastbitarna i händerna.
Det ligger mycket mer i att skaffa underlag om modellernas historia och lite fakta om tekniken kring förebilderna.
Jag själv lägger mycket tid med att skaffa referenser om målning, lastalternativ och letar miljöbilder för en eventuell basplatta.
Min blogg använder jag för att dela med mig av arbetet runt modellbygget - i synnerhet när jag just nu är begränsad att måla med airbrush.
Inför WC-54 ambulansbygget tänkte jag lägga upp lite bakgrundsinformation om US Medical Corps och bilder...

Den amerikanska arméns medicinska avdelning och Medical Corps spårar sitt ursprung till 27 juli 1775, då den kontinentala kongressen inrättade det första armésjukhuset.
Kongressen tillhandahöll också en medicinsk organisation av armén endast i krigstid eller i nödläge fram till 1818, vilket markerade inledningen av en permanent och kontinuerlig medicinsk avdelning.
Den amerikanska kongressen gjorde officiellt beteckningen "Medical Corps" 1908, även om termen länge hade använts informellt.

Sjukvårdare i fält ansvarar för att ge första hjälpen och traumavård på slagfältet. De ansvarar också för att tillhandahålla kontinuerlig medicinsk vård i frånvaro av en tillgänglig läkare, inklusive vård för sjukdomar och stridsskador.
Den medicinska personalen är icke-stridande och bär därför inget vapen. de går under Kapitel IV, artikel 25 i Genèvekonventionen  och "skall respekteras och skyddas om de utför sjukvårdsuppgifter vid den tidpunkt då de kommer i kontakt med fienden eller faller i deras händer."





Inga kommentarer: