onsdag 18 augusti 2010

Basplatta till Sk16A UN

"Varje modell bör stå på en basplatta...!" Ett känt citat eller hur?

Nu har jag på tre dagar tillverkat en enkel platta till min vitmålade Sk16A med UN-märkning. Det som tar mest tid är torktiden för betsen och klarlacken på träplattan.

En 0,75mm tjock plasticardskiva får utgöra betongytan. Rista lagom djupa skåror i plasten och mellanrummen får man uppskatta beroende på vilken skala man bygger i.
Jag skar/petade bort delar i linjen för att få den ska se ut att vara lite ojämn och sprucken.

Grundmålade med XF-19 Sky Grey och preshaded med svart.

Första lagret färg gjorde jag med XF-59 Desert Yellow för att få fram den gula stenfärgen som man använder i cement/betong i södra länder.
Sista målningen gjorde jag med en blandning 50/50 av Sky Grey och XF-78 Wooden deck Tan
Nu är det bara att vädra gummispår, oljespill och dit med en modell...

3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Jäklar vad det byggs hos dig nu! Ska ta hjälp av dig när jag i framtiden ska göra en platta till min Catalina.

Niklas sa...

Det har sagts förr, men tål helt klart att upprepas; dina basplattor är makalösa!

Det här inlägget ska jag spara en länk till. Så enkelt, men ändå så snyggt!

Lasse sa...

Tack grabbar!
Byggandet går i vågor...väldigt mycket som måste göras under semestern och det kolliderar för det mesta.

Ska jobba på med projekten till C4 och även göra klar Medevac-vagnen och få dekaler på Stukan...mm

Börjar jobba i morgon...tyvärr!