måndag 2 november 2009

Första lagret av aluminiumfärg

Efter lite tejpning och limning av huven var det dags att lägga på första lagret eller rättare sagt förtsa nyansen av aluminium på MiG-15. Jag använder mig av Tamiyas XF-16 Flat Aluminum med rätt så mycket förtunning. Det är lite bökigt att måla med silver/aluminiumfärger på en ljusgrå plastyta har jag numera konstaterat. I blänket är det svårt att se vart eventuella missar finns, så det blev ett par extra strykningar både här och där...
Nu ska jag maskera bort ett par ytor som kommer att vara ljusare än alla andra när modellen är färdigmålad. Sedan kommer jag att måla ett par fält med aluminium + ca 5-10% XF-56 Metallic Grey för att mörka ner lite. På med ytterliggare en maskering och ytterliggare mörkare färg... Tre nyanser blir nog lagom - vi får se!? Det som ligger hitom flygkroppen är extra bränsletankarna och inga bomber om ni trodde det...hehe!

3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Tips om en bra sida med katapult- och raketstolar. Jag såg inte nån från MIG-15 men däremot en MIG-17 stol som liknar den du har där på bilden i ett tidigare inlägg.

http://www.ejectionsite.com/frame_sg.htm

Lasse sa...

Tack för tipset om stolarna. En sida som jag aldrig har varit inne på tidigare..tack, tack.
Nu är jag åter i Linköping så målningsjobbet ligger nere. Hörs!

Niklas sa...

Vafalls!! Jag trodde ju du skulle köra Alclad på den här kärran..?! Nåja, Tamiya Silver verkar ju också bli bra... ;)

Vad gäller Tamiya-blandning för ryska cockpitfärger har jag fått tips enligt nedan:

7 delar X-14
1 del X-15
2 delar X-2

Vill påpeka att jag inte hunnit testa själv än, men de bilder jag sett ser rätt ut. :)