fredag 30 januari 2009

Basplatta del 6

Ledig fredag innebär halvdag med modellbygge och målning med airbrush. Plockade fram basplattan (som har legat vilande ett tag) för att måla taxningslinjen samtidigt som jag ändå skulle måla vitt inne i luftintagen på min A-4KU.

Tejpade upp bredden på linjen med Tamiya-tejpen (återkommer till den...hrmm) och för att skydda området bredvid från "flygande färg" så maskerade jag av med pappersbitar. Började sedan med att grundmåla linjerna med matt vit XF-2 - visste inte riktigt hur mycket det grå skulle lysa igenom så det blev tre lager färg. Laddade airbrushen med ny kulör och nu blev det den matt gula XF-3. Det behövdes bara ETT lager gult!! Jag som hade hört att gult skull täcka dåligt. Vilket fall som helst - nu skulle papper och tejp bort - hur försiktig jag än var så fastnade bitar av den grå färgen på tejpen. Det är väl så när man målar på en träskiva att färgen sitter ju ihop med träfibrerna och det är klart att det släpper lite. Inga problem att "laga" märkena - lite som att jobba på R3...hehe!

Återstår nu att vädra linjen och cementplattorna, limma dit gräsbiten i hörnet och tillverka två taxiljus...del 7 kommer. Just det - fick mitt nummer av Airmodeller #22 igår. En klar favorit är med - F100D Super Sabre...fast min kommer att bli dansk.

1 kommentar:

Niklas sa...

Brar jobbat med plattan, måste jag säga! Synd att tejpen drog med sig lite färg bara. Ett tips till nästa gång kan vara att "dra av" lite klister mot bordet först, innan du sätter tejpen på plattan. Jag förklarar bättre imorrn! :p

Har för övrigt också fått min tidning, Sabre:n såg inte helt dum ut....