tisdag 25 november 2008

A-4KU Skyhawk

Eftersom jag fick uppleva all den uppståndelse som blev i Sverige när Operation Desert Storm och Desert Shield drogs i gång i början 1991 nere i arabiska gulfen så följde jag med stort intresse vad de olika länderna/koalitionerna hade för flygstyrkor och beväpning. Tidigt bestämde jag mig för att bygga en del av den luftarmada som flög under den tiden i området.

En modell var mer symbolisk än andra...just kuwatiska flygvapnets A-4KU Skyhawk.
Innan Fujimi tillverkade en byggsats som faktiskt är riktigt bra hade jag redan börjat att bygga på en Italeri. Utbudet var inte så stort så det blev till att slipa bort mycket och sen scratchbygga flera nya antenner mm. Modellen har stått i en låda sedan 2001 och först i våras plockade jag fram och fortsatte finslipningen.

Efter många kvällar hemma hos en arbetskompis så insåg jag att det måste inföskaffas en airbrush och en kompressor. Sagt och gjort, sen började allt ta riktig fart. Kollade på Promodellers hemsida om teknik för att "preshada" samt lite övning på en segelkärra (återkommer till den) så blev resultatet toppen.
Nu står kärran i målarboxen för att lägga på sandfärgerna.

1 kommentar:

Mathias Andersson sa...

Tjena!

Vad bra att det blir fler modellbyggarbloggar från oss i Blekinge! Vi får ta upp det på nästa möte att de andra i Sydostbyggarna också borde skaffa bloggar. Det är ju riktigt intressant och lärorikt att ta del av andras byggen.

Riktigt shysst att du bygger en Skyhawk! Det är en av mina favoriter också! Ska bli intressant att följa det bygget. Coolt ökenkamouflage på den kärran!

/AMA