lördag 23 januari 2010

Monterat siktet till 262:an

Började i torsdagskväll med att maskera huven till modellen och samtidigt kommer jag på att siktet till mina 262:or saknas...det var nära att huven åkte på innan!?

Scratchbyggde bara ett sikte för att se om resultatet blev bra...observera att skalan fortfarande är i 1/72. Nu är den på plats och likaså är huven - allt ska få "vila" sig till i morgon och då kör jag igång igen med att fortsätta målningen på resten av flygkroppen.


Nedan finns lite bilder på hur siktet såg ut. Det användes tydligen även på Me109:orna också. Revi står för "Reflexvisier" och var standard på alla 262:or med monterade automatkanoner. En senare version togs fram (16D).
Nedan är en byggmodell i skala 1/1 från Tail Boom Model's Full scale...schysst bygge va!?

Ytterliggare ett sikte utvecklades EZ42 Adler och testades på förbanden JG7 och JV44 men det visade sig vara för svårt att kalibrera. Tanken var att det EZ42 skulle automatiskt justera siktesbilden vid luftstrid. Det krävdes tydligen mycket träning och ny flygteknik.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Svårt att se siktet ordentligt på den bilden, men det var ju tur att du kom på det innan du smällde dit huven..! :)

Imorrn ska jag blanklacka CH-46:an, sen är det dekaldags!!

Lasse sa...

Nu har jag kompletterat inlägget med en uppförstorad bild på Revi 16B-siktet. Det försvann bland allt det mörkgråa och svarta på första bilden. Bygget fortsätter under dagen...

Niklas sa...

Kanoners! :)

Med tanke på skalan tycker jag det ser kanon ut! Ser fram emot lite färg på kroppen på den här nu. :)