måndag 2 maj 2011

Modellbutiker i centrala Prag

Innan jag åkte ner var jag inne på IPMS Stockholms hemsida om modellbutiker i Europas storstäder och hittade länkar till nedanstående butiker.


Sedan var det bara att planera in ett kulturellt besök innan och restaurang efteråt så var det inga problem att få med min bättre hälft :-)


Första butiken blev MPM´s. Ett stort sortiment på flyg, ett mindre på fordon och ett fantastiskt urval av resin och fotoets. Jag visste inte riktigt i vilken ände jag skulle börja. Här får man inte plocka bland modellerna själv utan man ber snällt på att få titta på en modell sedan plockar de fram alla märken som tillverkar just den typen du söker. Mycket bra service, de pratar engelska och de accepterar kontokort...













Andra butiken blev BILEK som bara ligger ett kvarter(ca 200m) norr om MPM. Här var det en betydligt mindre yta och således färre antal modeller, men ändå välsorterat för alla byggare. Principen var det samma med att man inte själv fick gå och plocka bland modellerna. Ett visst problem uppstod eftersom att här pratar de inte engelska - så det blev till att peka och ändå prata engelska (min tjeckiska är rätt rostig). I denna butik tar de inga kort - så "cash is king". Det blev bara M163-vagnen här.













2 kommentarer:

Janne sa...

Trevliga modellbutiker och jag undrar hur jag ska motivera Anna att vi ska till Prag för att titta på modeller och flygplan.
Arkitekturen, miljöerna och alla de goda ölsorterna, ja. Det borde fungera. :)

Lasse sa...

Haha...du är inne på helt rätt spår! Så gjorde jag med och det fungerade :)

Butikerna har en otrolig ordning i hyllorna - det är väl därför kunderna inte får gå och plocka själv...tror jag.