söndag 10 april 2011

Testar att göra prismor på CV9040B

Den här helgen har det varit stilla på byggbordet - däremot har det studerats några modellböcker för pansarbyggen... Jag har provat en metod som jag hittade i Graeme Davidson's bok "Modelling the M113" ur serien Osprey Modelling. Jag började med att måla med Humbrol 56 Aluminium och lät det torka i ca 6 timmar. Sedan blandade jag ihop 50/50 av Tamiyas X-23 Clear Blue och X-25 Clear Green. Nästa steg blir att kapa bitar av Aizutejp och sätta på plats över prismorna. Sedan är det bara att börja med primerfärg och kamofärg.

3 kommentarer:

Rickard sa...

Intressant! Kommer nog bli riktigt snyggt när du fått på färg på vagnen.
Får se hur jag ska göra?

Classe sa...

Det där var ett bra tips. Kanske skulle gå att bygga upp lite mer djup med någon klarlack uppe på? Bara en tanke jag fick.

Lasse sa...

Tack för tipset! :-)
Jodå...det finns en idé om att lägga på ett lager med "mörk" klarlack - typ Gunze H342 Oil för att tona ner det gröna och få glansen på ytan.

Den grön-blå färgen fungerar alldeles utmärkt på flygplanens höger lanterna.