söndag 22 mars 2009

Me262A-1a byggstart...


Kunde inte låta bli att påbörja ett nytt projekt när jag väl öppnade kartongen och insåg vilken oerhört bra kvalité det var på denna Revell-modell!! Väl detaljerat förarutrymme, fina panellinjer, näst intill perfekta däck och landställ. Visst finns det en del småjusteringar och det kommar jag att nämna lite under bygget.
Jag har bestämt mig för länge sedan att bygga ett stort antal varianter av Me262 och detta är en bra och billig (69:-) att göra just ett "massbygge" på. Den första förebilden att bygga en modell efter är en Me262A-1a som Oberstleutnant Heinz Bär flög och fick 16 segrar med. Han envisades med att alltid ha nummer 13 på sina flygplan (Me109, Fw190, Me262)...mer historik vid ett senare tillfälle.
Egentligen kan man gör modellen till ett snabbygge men jag har valt att studera böcker, häften och tidningar för att få den första modellen så exakt som möjligt...sen kan det snurra på med fler i snabbare tempo. Allt som görs dokumenteras både på bild och på papper - det händer ibland att minnet sviktar som t.ex. vilken dimension man borrade upp akanhålen med...

Eftersom hela sittbrunnen kommer att monteras i underifrån kan man limma ihop kroppshalvorna direkt, måla och vädra invändigt direkt. Landställshusen är helt täckta på modellen och måste öppnas upp och slipas till för att kunna se in i flygkroppen och den "balja" som utgör förarplatsen.

Förarplatsen målas mörkt gråblå och undersidan i matt aluminium(se senare bilder). Ett par bitar plastark för att skapa väggar som ska täcka vissa hål måste limmas på plats. Motorerna målas mattsvart invändigt innan de limmas på plats.

Akanhålen (4st) ska borras upp likaså kamerahålet i nosen som senare ska täcks med Clearfix. På sista bilden ser man hur det ser ut i landställsutrymmet och att nosställsutrymmet är på plats...OBS!!..eftersom modellen skall stå på noshjulet måste det i ca 20gram med bly.
Byggandet fortsätter...

Inga kommentarer: