onsdag 21 april 2010

Uppdatering om M577 MEDEVAC

Några steg närmare målning har jag kommit i alla fall...

Vagnen är klar för att målas med en sandfärg som jag tänker återkomma med i senare inlägg. Dessutom har jag grundmålat hela tältställningen och ska i morgon ge den en strykning med Forrestgreen eller något motsvarande.

Jag har även börjat med alla packningar, lådor, verktyg mm som ska ligga på taket av vagnen. Förra veckan köpte jag, på ebay, en stor uppsättning med moderna dunkar. Vatten och bränsledunkar i resin som tillverkas av Plusmodel från Tjeckien...bra finish och detaljrikedom - så är det i den STORA skalan!

Modellen ska inte bli ett diorama men en figur på basplattan måste det finnas. Återkommer till figuren i egna blogginlägg. Grabbar - nu är det både flyg, pansar och figurmålning som gäller!

Nedan är en bild på den färg som jag ska försöka efterlikna. Jag har en del referensbilder med olika vädringar och vagnarna varierade verkligen i färg(nyans).
Det ska vara FS33446 Sand...men det är få färgtillverkare som tagit fram en riktig nyans. Xtracolor X158 och Modelmaster Acryl 4812, men det är tveksamt om Vallejo-Air 075 stämmer för stridsfordon.

Mitt egna recept kommer nog att bli 50% XF-69 Desert Yellow och 50% XF-57 Buff. Som sagt jag återkommer med bilder när jag testat...

3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Blir intressant att se hur du tacklar figurmålningen. Kommer du skugga den med airbrush och så eller målar du bara med pensel?

Lasse sa...

Det kommer att bli en kombination av airbrush och pensel. Både acryl, enamel och olja kommer att utnyttjas. Jag har studerat Rickards figurer en del och fått ett bra underlag från Model-Craft i Malmö.

Det kommer att bli det gamla mönstret med små vita och svarta prickar från 1:a gulfkriget...jobbigt att måla men fräckt!

Niklas sa...

Blir minsann inga figurer för mig! Eller ja, man ska ju aldrig säga aldrig, jag kan ju behöva måla nån pilot nån gång.. :p

Ska, som Mathias säger, bli riktigt intressant att se din framfart med figurerna! Kommer nog bli hur bra som helst! :)