söndag 25 april 2010

Nytt försök med sandfärgen

Nu fortsätter framställningen av den "perfekta" nyansen av sand...

Första bilden är med samma färg (bara XF-78) som på inlägget nedanför. Här ser man klart och tydligt att den går mer åt det gula hållet men ändå inte tillräckligt i mina ögon. I ljuset av ett lysrör blir färgen varmare än när jag jämförde med ljuset utomhus.

Nästa bild har jag blandat i 1/3 med XF-59 och då pressar jag nyansen ytterliggare åt det gula hållet. Nu är jag nöjd med färgen...och det kommer att återkomma fler M113-byggen från Gulfkrigen framöver, så jag har ju chansen att utveckla sandblandningen.

Blandningen blev alltså 2/3 med XF-78 Wooden Deck Tan och 1/3 med XF-59 Desert Yellow...även om burkarna säger tvärtom i storlek.

Tack för alla tips. Jag har inte provmålat era förslag däremot har jag gnuggat bort en hel del hårstrån på huvudet i allt funderande...

4 kommentarer:

Niklas sa...

Måste säga att andra försöket med sandfärgen ser mer rätt ut. Det är markant skillnad mellan dem, och nu tycker iaf jag att du fått till det. :)

Mathias Andersson sa...

Håller med Knutte om att färgen nu ser rätt ut. När får man se fler flygmaskiner? :)

Lasse sa...

Kanon killar...bra att ni säger vad ni tycker om färgen!

Jodå det kommer snart ett nytt inlägg med propeller. Jag håller just på med Bare-Metal-Foil och är trött på maskiner med växthusliknande huvar...grrr!

Niklas sa...

Hehe, låter som du maskerar huven till Stukan.... :p

Bra mycket lättare med Bare Metal Foil dock, än med Tamiyatejp...