fredag 23 april 2010

Sandmålad M577A1

I eftermiddag har jag fått på den första nyansen av sand. Beroende på i vilket ljus som både modellen och förebilden befinner sig i så skiftar ökensandfärgen väldigt mycket. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt som det blev.

Med det svarta bakgrundspappret så försvinner lite av det gul/röda på modellen. Jag har provat i bildbehandlingsprogrammet men nyansen blir inte rätt...återigen så är det svårt med ökenfärgen. Nästa gång jag fotograferar ska jag prova en annan bakgrundsfärg.


Bilden nedan (förvisso en M1A1 men..) visar en hel del olika nyanser beroende på om det är skugga eller inte. Bakdelen i skuggan stämmer med bilderna ovan. Klicka och förstora bilden...

9 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Ja den ser väldigt ljus ut på bilderna. Har inte några bra tips att ge men vad tror du om färgen som jag använt till SEA-kamouflaget? Den ljusbruna Gunze 311 och lite lite vitt i den? Det kanske inte alls är rätt. Det är nog bara att testa. Svårt!

Mathias Andersson sa...

Jag kollade på bilderna igen och om du skulle använda
Gunze 311 så får det nog bli mycket vitt i den!

Lasse sa...

Nu skojar du med mig Mathias:-)

Gunze H311 är ju Camouflage Grey! I mina ögon går den åt det blå hållet. Jag vill nog mer åt det gula spektrat. Har funderat på Gunzes H27...någon som provat den innan!?

Fortsätt kommentera, jag är tacksam för alla tips!

Mathias Andersson sa...

Sorry, skrev fel nummer på färgen, menade Gunze 310. D.v.s. den bruna nyansen i SEA-kamouflaget. Men som sagt så tror jag det borde finnas nån bättre färg, kanske!

Niklas sa...

Ja, det där med sand har jag egentligen noll koll på, men ett annat tips skulle ju annars kunna vara den ljusa färgen i kamouflaget på israeliska kärror. H313 heter den.

Andra förslag på eventuella grundfärger från mitt håll kan vara H321 eller H79. Har båda burkarna hemma, och det är ganska ljusa färger.

Men egentligen har jag som sagt ingen koll.. :p

Lasse sa...

Jag misstänkte att det var något åt det hållet...en siffra fel och målningen kan se rätt rolig ut ;-)

Hinner inte måla förrän i morgon eftermiddag eller på kvällen men jag ska ha Gunze H310 i åtanke...tackar på förhand!

Lasse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lasse sa...

Nu skrav jag samtidigt som du kommenterade Niklas!

Bara bra med fler förslag! Jag ska kolla dessa nya förslag.

Det är rena "öknen" att hitta rätt sandfärg...hahaha!

Niklas sa...

Haha, modellbyggarhumor!! :p