söndag 7 februari 2010

Nystart med Tp79:an

Så har jag återigen kollat vad som finns i byggmodellslådorna i garderoben...oj då...en påbörjad Tp79:a!

Undersidan är klar till 98% så det finns kanske en chans att få den klar till Open. Nu ska jag till en början ge mig på att göra klart landningsstrålkastarna på vardera vingframkant. Sedan blir det antennerna på flygkroppens ovansida...efter det kan det bli aktuellt med att påbörja det tvåfärgade kamouflaget.


Har även påbörjat tillverkningen av en ny basplatta. Träplattan fick jag bland annat som pris i höstas på C4-Open för bästa basplatta.
Jag skar ut bitar av Evergreens "Sheet Styrene" 0,5mm tjock. Drog med en Panelscriber där det ska vara fogar mellan betongplattorna. Limmade fast plastbitarna med hjälp av ett tunnt lager trälim. Jag har även gjort små hack emellan plattorna för att det ska se ut som att det lossnat bitar från kanterna. Återkommer till just detta när jag har grundmålat - det kommer att synas bättre då.

3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Äntligen! Den är tillbaka på bloggen och byggbordet. Den där vill jag verkligen se på Open. Snabba på!

Lasse sa...

Tyckte själv att det var kul att sätta skalpellen och filen på modellen igan.

Det finns en bra bild på hur den såg ut när den var som mest vädersliten och uppställd på ett gräsfält. Den bilden ska jag försöka omsätta till min modell :-)

Bara pusha på mig att den ska bli klar...jag är ledig alla fredagar fram till Open i alla fall.

Niklas sa...

Det händer minsann grejer var och varannan dag här! Kul! Bra blir det också.. :)

Själv är jag så trött om kvällarna efter allt rännande på bradmanskursen, så jag har ingen ork till byggande knappt. Rökdykning tar på krafterna, kan jag säga...

Jag tror för övrigt du kommer hinna klart med denna, bara ta dig i kragen, så..! ;)