fredag 5 februari 2010

Min första Me262A-1a är klar

Först ut av många Me262:or blev Oblt. Heinz Bär's Rot 13 när han flög med III./EJG2 på flygfältet Lechfeld, mars 1945.

För mig en klar favorit bland de olika kamouflage och färger som fanns. Nummer 13 var hans turnummer och det förde han med sig från sin Fw-190A8. Kommer i ett senare bygge. Längst ner kommer lite mer fakta...


Heinz Bär blev chef för Ergänzungs-Jagdgeschwader 2 i februari månad 1945 och i mars blev förbandet utrustat med Me262A-1a. Efter 13 segrar mot bland annat B-17 och B-24 var han uppe i 217 segrar och i slutet av april flyttades han över till JV44 (Jagdverband 44) som leddes av Adolf Galland. När Galland så småningom blev skadad fick Bär ta över att leda JV44 och då flög han en Me262A-1a/U5 (en prototyp med 6st MK108 30mm akan). Heinz slutade med 220 luftsegrar, 18 kraschlandningar eller uthopp och blev skadad tre gånger.

9 kommentarer:

Elias sa...

Übersnüggt som en tysk skulle sagt ;) Riktigt snygg, vädringen blev verkligen pricken över i:et. Bra jobbat!

Lasse sa...

Tack Elias...eller ska jag säga Vielen Dank!
Fick jobba lite med färg och lack för att få den matta ytan som jag ville ha. Pro-Modellers wash är också en bra hjälp till en snygg vädring.

Nu funderar jag på en snygg och enkel basplatta alá WWII...

Kul att du också har skaffat en byggarblogg...ska kolla närmare på den i morgon :-)

Elias sa...

En platta är alltid kul till en modell :) Det förhöjer synupplevelsen ännu mer.

Ang. bloggen så är det inte så mycket att hänga i julgranen, i alla fall inte ännu. Men jag ska försöka bli bättre på att posta i den, det är alltid kul att få tips och feedback under byggens gång!

Mathias Andersson sa...

Das ist ein sehr gut model! Ich denke das ist ein winner in IPMS Open! Aber es wird erlaubt, diese Zeichen als ein Hakenkreuz in Schweden heute aus? Vielleicht kann strafrechtlich verfolgt werden! Heinz Bär wäre Ihres Modells stolz! Viel Glück an den Open!

Niklas sa...

Kan inte göra annat än hålla med Mathias och Elias här. Mycket snygg modell, Herr Bär skulle varit mycket stolt! :)

Bra jobbat!!

Lasse sa...

Tack killar! Nu håller jag tummarna att jag kan konkurera mot er...låter hemskt men jag har lärt mig massor av er de senaste månaderna/året.

Hoppas självklart på en bra placering men den delar jag gärna med er!

Har ni anmält er till Open?

Niklas sa...

Jag har inte anmält mig än, kanske dags att ta och göra det.. :p

När är sista datum?

Lasse sa...

Senast 4 mars skall det vara postat eller mejlat...! Det är oceaner av tid...än så länge!?

Unknown sa...

Eine tolle und gut ausgeführte Tarnung und ich denke daß Heinz Bär sehr zufrieden gewesen wäre, so ein schönes Modell in seinem Regal zu haben.

För att du inte ska tröttna på dina 262:or kommer ett tips på ett nytt projekt.

http://dishmodels.ru/gshow.htm?p=6930