torsdag 30 september 2010

Undersidan är målad

Inget märkvärdigt med målningen - men ändå en uppdatering...

Det är så lätt att måla med Gunzefärger. Jag tycker att den täcker bra, den får en jämn och fin yta och sedan är den halvblank vilket gör att man kan få på dekaler efter 24 timmar. Färgen som jag målade med ikväll var H311 (FS36622) Gray.

Till helgen börjar jag att måla med SEA-färgerna och tror att det blir H310 Brown som första färg...(fick Spunkydekalerna idag!)

onsdag 29 september 2010

Äntligen F4-E i målarboxen

Nu är allt förberett och modellen är klar för SEA-målning...

Maskerad med Tamiyatejp och sedan tvättad med mild blandning av diskmedel och vatten.

Primer med XF-19 Sky Grey över hela modellen utom huvarna.

Preshade med XF-69 Nato Black över många panellinjer.

I morgon blir det till att måla undersidan...

tisdag 28 september 2010

En lektion i oljewash

Återigen har jag fått hjälp med att blanda rätt mängd oljefärg och balsamterpentin...

Tidigare i somras så misslyckades jag och istället gav mig på att washa med Promodellers färdiga washer. Resultatet blev sådär...

Jag har fått mail, för någon månad sedan, av Hampus (stort tack) men inte vågat prova. Ikväll satt jag och Niklas nere i Rickards källare och fick oss en bra lektion...med praktik den här gången! Resultatet ser ni nedan och jag är nöjd för att vara första gången. Många missar men det går säkert att vädra bort med ökendamm.


Tack för hjälpen Rickard! Det blir chippning om ett par dagar...

måndag 27 september 2010

Ytterliggare bränsletankar

Ikväll satte jag mig med tejp och häftmassa och fixade maskeringsarbetet på de två sista bränsletankarna...

Lite vågor och sedan på med tunna lager med Gunze H309 Green så att preshaden "lyser" igenom.
Nu återstår det bara att invänta brevbäraren som ska komma med dekalerna nedan. Det är de boomerangliknande dekalerna som ska fästas på bränsletankarna som är på vardera 370 US Gallons (i skala 1/1).

söndag 26 september 2010

Ändrad Phantomindivid


Nu byter jag individ från "Betty Lou" till "Spunky VI". Anledningen är bättre byggunderlag till "Spunky"och förmodligen bättre dekaler än Fujimi's.
Maskinen kommer att bli individ 68-313 JJ /34th TFS /388th TFW som flög från Korat RTAFB Thailand. Återkommer med mer historik när modellen är klar.
Beställde dekaler och lite annat från Hannants igår - så nu gäller det att få igång Phantom-målningen på allvar...

fredag 24 september 2010

Första bränsletanken - klar!

En av tre extra bränsletankar till PhantomII:an målades sent igår kväll...

Det är en centrumplacerad tank på 600 US Gallons och det behövdes nog till denna bränsleslukande maskin.
Tanken är från Fujimi-satsen och de små stabiliserande vingarna är scratchbyggda. Bränsletanken i F4-F-satsen (Revell) var nämligen en F-15-tank som användes av tyskarna.

torsdag 23 september 2010

Öppna huvar eller inte...!?

Oj vilket jobbigt beslut - ska huvarna vara öppna eller stängda?

Med tanke på allt det arbete som man lagt ner på sittbrunnarna är det synd att stänga igen, men eftersom det inte följde med några speglar till förarhuven så är jag mer tveksam. Jag ska försöka ge mig på att scratchbygga ett antal speglar - det viktigaste är att alla ser lika ut - och sen får jag väl ta ett sista övervägande.

Vad säger ni i byggargänget - öppet eller stängt?

Extralångt avgasrör

Nu är det snart dags att börja måla min Phantom men innan dess så fixar jag lite på min Sk16A UN...

Jag köpte Czech Masters förlängda avgasrör och Harvardhuv från Hannants tidigare i somras.

Borrar ur och slipar för att få ett djupare rör annars är den perfekt för att konvertera en Sk16B till A. Limmar nog inte dit röret förrän modellen är målad.

Mer inlägg om ett tag...

tisdag 21 september 2010

Uppdatering av flygläget på byggbordet

Så här långt har jag kommit när det gäller de två flygmodeller som står på byggbordet just nu...

F-4E Phantom II: är snart klar för prime och preshade, det är i princip bara luftintagskåporna och huvarna som ska på plats. Det som fördröjer bygget är de T-formade givarna som ska sitta i luftintaget på på båda sidorna.

Sk16A: som är det andra projektet har lite mer kvar innan målning. Spackling/slipning, måtorkåpa och det förlängda avgasröret och huven som ska passas till. Det är en dryg månad kvar till C4-Open och jag tror att tidsplanen ska hålla.

En liten korrigering till förra inlägget...

Det är tur att man är vaken ibland - jag tog helt enkelt AMRAAM-robotarna från F-4F-byggsatsen, slipade/grundmålade och tyckte allt var perfekt...men sen började jag att fundera!!
Är detta verkligen de robotarna som användes på 60-/70-talet...NEJ! Det visar sig att jag tänkte montera AIM-120 på en Vietnamkärra. Det ska självklart vara AIM-7 Sparrow (se nedan) som ska sitta under buken på kärran. Jag återkommer med bilder när robotarna är klara...

måndag 20 september 2010

Kvällspyssel med F-4E

Under tiden som stabbvingarna torkar i rätt vinkel passar jag på att fixa med beväpningen, extratankarna och utblåsen...

Jag kommeratt grundmåla allt med Tamiya XF-19 Skygrey och preshadar sedan med XF-1 Black. I morgon börjar jag jobba med den vita färgen på robotarna och den grå till balkar och tankar.


De båda ejektorerna kommer att målas invändigt med samma svarta färg som ovan och sedan ett tunnt lager med XF-40 Brown för att få en rätt nyans på jetavgaserna.

Jag återkommer med fler bilder inom kort...

måndag 6 september 2010

Nya motorutblås till "Betty Lou"

Köpte Aires "exhaust cans" från Hannants och måste säga att det är SUPER-kvalitet och -detaljer på dessa grejor...väl värt pengarna!

Jag har limmat ihop alla delarna och provpassat i modellen - och självklart så stötte jag på lite jobb. Det tog 5 min att slipa bort den biten plast som hindrade att utblåsen passade. Med en hjälp av en Dremel så kom jag åt långt in och nu sitter utblåsen perfekt.

Målningen får jag återkomma till om 11 dagar på grund av övning...

söndag 5 september 2010

Modellen som används till F4-E

Detta är den modell som jag använder till mitt F4-E Phantom II-bygge...

Det är som sagt (i förra inlägget) lite konverteringar för att få modellen från F till en E...bland annat stabbarna, antenner, robotbalkar. Stolarna och ejektorerna har jag köpt i resin för att lyfta detaljnivån ytterliggare.

Passformen på delarna är något av det bästa som jag byggt. Panellinjerna är tillräckligt fina för att vara bättre än Fujimi och Hasegawa. Och inte minst priset...köpte den på ebay för 130:- med frakt.

Färdiga Martin Baker Mk.H7-stolar

Ett påbörjat bygge som legat och väntat länge är en F4-E Phantom II i skala 1/72 och det är förebilden nedan som ska byggas - "Betty Lou". Jag använder mig av Revells F4-F sats och konverterar den till en E. Inte mycket som skiljer egentligen.

Stolen som används är en Martin Baker Mk.H7 och jag köpte två stycken Quickboost-stolar på IPMS Open i våras. Många bra bilder på stolar finns på http://www.ejectionsite.com/

Så här ser stolarna ut när de är tvättade, slipade(inte mycket) och utskjutningshandtagen limmade på plats...

Och det färdiga resultatet efter grundmålning med Tamiya och sedan penselmålning med Humbrol...

Nu ska de bara ner i de färdiga sittbrunnarna. Återkommer med fler bilder på bygget av F4-E så småningom...