lördag 9 oktober 2010

Lasten är klar

Här kommer de sista bilderna på undersidan...

Nu är det nära att kunna hänga lasten och få se modellen med lite "tyngd". Men först ska ovansidan få sig en omgång med wash och avslutningsvis så blir det till att måla med metallfärger på bakkroppen och stubbvingarna.





Jag hällde ProModellers Dark Dirt-wash i airbrushen och målade tunt över hela undersidan. Det är viktigt att man har blanklackat för "låsa" dekalerna samt att washen inte biter fast i ytan utan i skarvarna!
Jag väntade i ca 20 minuter och började sedan att torka från nosdelen och bakåt. Jag är nöjd med den här metoden och med resultatet...

6 kommentarer:

Elias sa...

Intressant att du tankat ProModeller i Airbrushen, det har jag aldrig vågat mig på. Resultatet blir jättebra, så det blir att testa det. Vad tvättade du sprutan med efteråt?

Niklas sa...

Den här blir bra, det känner jag på mig! Om bilderna gör modellen rättvisa ser det onekligen ut som du har en vinnare till C4..

Vart ska den där motmedelskapseln hänga förresten? Har en känsla av att du kanske gjort en Sparrow för mycket, eller..? :)

Lasse sa...

Jag tvättade med vanligt vatten för at rengöra sprutan. Tack för kommentaren Elias - hur byggena för dig då!?

ECM-poden brukar sitta i främre vänstra Sparrowfästet men jag har en bild där den sitter under vänster Sidewinderbalk. Fortfarande två AIM-9E på samma balk.

Tack för synpunkten! Jag ska provfäste med häftmassa först och kolla hur det ser ut...

Rickard sa...

Det ser ut som att det går som tåget. Får en känsla av att du har kul? Kul att du sprutade ProModeller. Det var första gången va? Klokt att lacka först=)
Heja heja! Snyggt jobbat!

Elias sa...

Det går inte framåt för tillfället, haft dåligt med byggtid än så länge... Men inom en snar framtid ska Tamiyas Spitfire påbörjas, kommer förmodligen att uppdatera bloggen med in progressbilder på den.

Tar du med modellen på nästa möte? Kommer faktiskt ner på det :)

Lasse sa...

Jo då, modellen kommer att vara med på nästa byggmöte. Du är alltid välkommen ner till oss för att bygga och dela erfarenheter...och fika förstås!