torsdag 22 juli 2010

Nytt projekt påbörjat...

Även om jag är på semester i Östersund finns det tid för modellbygge...

Med kraftiga åskskurar och hård vind är det bara stadsbesök och innesittarväder som gäller. Med min mobila hobbyhörna så finns de flesta verktyg till hands för att kapa, slipa och limma. Det enda jag inte kan göra just nu är att måla med airbrush, men det fixar jag när jag kommer hem samt att detaljmåla och vädra sittbrunnen. Och det är första gången som jag provar att limma ihop det mesta för att senare se vad som behöver målas.

Men vilken flygplantyp är det...?

4 kommentarer:

Niklas sa...

Jag har en liten spontangissning här, fast lite osäkerhet finns, för jag känner inte riktigt igen sidrodret.

Min gissning är hur som helst en T-6 Texan (SK 16 i FV). Rätt eller fel? :)

Lasse sa...

Vinkel på bilden är lite konstig...men Sk16 är helt rätt.

Modellen är Academy's T-6G Texan och ska modifieras till en UN-maskin med tanke på tema på C4.
Återkommer med fler bildr när jag är hemma igen..

Niklas sa...

Se där ja! Mycket intressant märkning, måste jag säga. Är det nån svensk som var nere i Kongo, eller vad är det för märkning som ska på? Var maskinen vitmålad? :)

Janne sa...

6st vitmålade Sk 16A för UNOGIL 1958 i Libanon.
4st fick UN-märkning.

Det blir lite extra jobb att göra om den till en AT-16, bl.a förlängning av avgasröret och byta huv till rätt sort. Aeroclub har en Harvard-huv.