torsdag 1 juli 2010

Egentillverkad tältduk

Jag var hos Rickard förra veckan och fick massor med bygg- och målartips för stridsfordon och bland annat tillverkade jag tältdukar till M577-vagnen...

Principen är enkel när man vet hur man ska göra. Knåda ihop tvåkomponents-epoxy putty till en jämn och fin massa, kavla ut med hjälp av ett kopparör (motsv) på en kakelplatta med kroppspuder under. Kavla tills massan blir lövtunn och vik/rulla sedan ihop den till valfri form.

Man ska passa på att forma den med veck, remmar och fördjupningar och gärna prova den på vagnen också. Jag knöt ihop duken med tandtråd. Man har gott om tid på sig innan den stelnar, så det är ingen brådska alls.


Grundmålade med Tamiya XF-49 Khaki och la sedan på skuggor med XF-62 Olive Drab. Ett tunnt lager med min blandning av sandfärger. Snart ska de limmas fast på vagnen...

1 kommentar:

Mathias Andersson sa...

Ja det är inte fel att ha den där Puttyn. Har själv haft den till att göra min mall för bubbelrutorna på Catalinan samt till att tillverka diverse kåpor till min S-31 Spitfire.
Det blev ju ett riktigt bra resultat på en tältduk också!