måndag 5 oktober 2009

Inte riktigt Day-glo...

Jag har studerat mina bilder från Belize ordentligt och konstaterar att den orangea färgen inte riktigt är day-glo...längre. Har även några bilder från när de helikoptrarna levererades och då var de definitivt lysande orange.
Tiden sliter hårt på det röda pigmentet och jag misstänker att de har bättringsmålat med en "enklare" orange. För mig var det inte så lätt att hitta rätt nyans. En blandning av Tamiyas orangea och röda...90% X-6 Orange och 10% X-7 Red blev den slutliga doseringen. Tror faktiskt att jag kommer att göra likadant på Tp78 Norseman (om ni kommer ihåg den).
En massa maskeringsjobb blev det för att inte förstöra den tidigare målningen. Först på med vitt i flera lager och sedan "blandningen" i ett antal lager.
Pilarna på undersidan maskerades med Tamiya-tejp och sedan samma som på ovansidan...om och om igen. Skids och HF-antenn är målade med halvblank svart men ska snart mattas ner.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Det är som jag sagt tidigare, den här blir ett mästerverk! Får man kika på den live ikväll, måntro? Den kommer ha ytterst goda chanser i Malmö, det är jag övertygad om!

Lasse sa...

Där är en hel del kvar att göra på den men visst kan jag ta med den! Hoppas på din tro om en bra placering även om flygplan och helikoptrar tävlar i samma klass i Malmö. Tävlar bilar och motorcyklar i samma klass mån tro...skulle inte tro det!? Ses på mötet ikväll :-)

Mathias Andersson sa...

Den ser riktigt bra ut! Du har gjort ett jäkla bra jobb med alla antenner m.m.. Förhoppningsvis hamnar vi inte i samma klass! Min är ju byggd "out of the box" så vi kanske blir särskilda mellan avancerat och standard, om de nu har den indelningen.