måndag 26 oktober 2009

2009 års C4-OPEN

Det är så kul att åka iväg ett byggargäng från sydöstra delen av Sverige och tävla tillsammans. Det är lite så här jag känner det... Vi representerar en grupp individer som har likasinnat intresse och delar varandras glädje och motgångar. Jag har fått mycket bra pushning av er - inte tappat motivationen - och till sist blev det utdelning efter många timmar vid byggbordet. Jag har varit mycket skeptisk till mina egna byggen och domarnas bedömningar och är väl inte övertygad ännu om att rätt är rätt. Jag hoppas att vi håller en gemensam ambition inför kommande "IPMS-bataljer"...

Jag lyckades få bronspris i F1-klassen, dvs flyg(skala 1/51 och mindre) och en allmän bedömning av modellen.

Förutom bronsplaketten så fick jag en pinvise(handborr) och en skalpel från Xacto och en helikoptermodell som Alfa-Hobby hade skänkt. En Chinook som kommer att byggas som en tidig Vietnamhelikopter...den kommer att ha lite speciell målning och märkning...återkommer med bilder. Tänkte faktiskt dokumentera hela bygget och så småningom presentera som - "En beskrivning av ett helikopterbygge" - och lägga ut som en länk på IPMS-Sydost's hemsida. Hjälp mig med synpunkter efterhand...

Ytterliggare ett pris tilldelades mig...något förvånad med tanke på enkelheten av bygget/plattan. Att jag fick specialpris för "Bästa basplatta 2009" var ju kul eftersom jag försöker påtala "att en modell inte är färdig förrän den står på en basplatta"!


Modellen lyfts fram med en bra bas att stå på.
Förutom plaketten fick jag en rund basplatta i trä och en plastplatta föreställande "PSP Planking" att bygga på...dock i skala 1/48.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Som jag sagt tidigare, en klart värdig vinnare! Kul att allt ditt slit äntligen gav utdelning! :)

Din guide om helikopterbygge ser jag klart fram emot, där har jag mycket att lära!

Min om flygbygge kommer tidigare än du anar, har faktiskt ett gammalt vilande, nästan bortglömt, projekt i röret.. :)

Mathias Andersson sa...

Stort grattis!

Din helikopter är riktigt bra gjord! Jag trodde att det var den basplattan som du fick priset för också men förstod att det var "Viggenplattan". Båda basplattorna var värda ett pris egentligen! BRA JOBBAT!

Som sagt så blir det bra med en Chinook till Vietnamtemat! Jag sitter i skrivande stund och jobbar på min F-105G. Mera vietnamkärror till folket! :)

Lasse sa...

Tack för era värmande kommentarer. Kul att kunna få till något som faller domarna på näthinnan...jag tror att ni håller med mig. Ni har båda fått bra placeringar och specialpris i form av SFF. Visst är vi bra i Sydost...hehe!

Har vi några plaer för byggmötet på måndag