onsdag 13 maj 2009

Tp79 däck

Emellanåt så får jag lite gjort med Tp79:an också... Tanken är att ta med modellen till bygglördagen och eventuellt få på lite day-glo-färg på vingspetsarna bland en massa annat.

Satt igår kväll och formade däcken med ett strykjärn (max temperatur) och ett hårt träunderlag. Värmde däcken tills de mjuknade lite och tryckte sedan med ett "lagom" tryck för att få den naturliga utbuktningen på gummit. Däcken är inte massiva utan två halvor som är ihoplimmade och slipade. Ikväll kommer däcken att målas med matt svart/grått för att få en verklig gumminyans.

Tittar man på ett riktigt däck så ligger trycket inte rakt ner utan en liten vinkel bakifrån, vilket gör att lite gummi ska tryckas framåt i färdriktningen.

4 kommentarer:

Niklas sa...

ser fram emot att se den här "besten" på riktigt på lördag! Kul med Schwalbe-boken förresten, vilket fynd! :)

Lasse sa...

Priset har sjunkit till 161:- Men jag kunde inte hålla mig längre!! Är du hemma igen...ses på jobbet i morgon kanske?

Mathias Andersson sa...

Riktigt snyggt jobbat med däcken! Det där ser riktigt bra ut! Värmde du bara över ett ljus eller?

Lasse sa...

Tog mitt gamla hederliga strykjärn. Maxvärme (ingen aning om tempen) och höll sedan däcket ca 3mm från järnet. Värmde i 20 sekunder, tryckte, värmde igen och höll på tills jag fick rätt "tryck" på "gummit"! Tar med dessa på lördag.