tisdag 9 december 2008

Basplatta

"Ingen modell är färdig förrän den står på en basplatta eller i ett diorama!"...fick jag veta på C-4 Open i Malmö. Är delvis beredd att hålla med om det.

Därför har jag börjat på en basplatta, för ett flygplan, som ska föreställa del av en uppställningsplats av betongplattor och i bakkant lite gräs med ett eller två taxi-/ban-ljus. Det är en vanlig träplatta/bakstycke från en tavla där jag ristat spår för att markera plattkanterna. Tejpen som ska markera var taxningslinjen går är numera borttagen och kommer att dubbeltejpas tillbaka i linje för att sedan målas när övriga plattan är målad.
Tanken är att "preshada" med Nato-svart i skarvarna, för att sen börja bygga upp med mörkgrått i rutorna och gå mot ljusare grå. Jag skulle behöva förslag på vilka färger som kan göra sig rätt som betonggrå. Sen gäller det att bygga något som passar på basplattan också...

2 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Shysst platta!
Du har en jäkla uppdateringshastighet på din blogg! Kul!
Bra med lite andra saker än bara modellerna också. Jag vet inte riktigt vilken grå som är bäst, men jag använde en vanlig grå sprayburk med hobbyspray från biltema. Den tyckte jag fungerade bra. Speciellt om man skitar ner den lite.
/AMA

Lasse sa...

Jag har så många saker igång på byggbordet så det finns massor att skriva om. Bara kul att dela med sig och få lite tips och förslag. Tänkte nog airbrusha med någon Tamiyafärg för att få skarvarna att lysa igenom...är inte så himla duktig än och vågar nog inte köra med sprayburk...haha..det blir väl allt eller inget!