lördag 24 januari 2009

Projekt "X" CH-53G

Efter nyår och bygget med Tp78 Norseman stod stilla plockade jag fram en modell som jag köpte i höstas efter det att jag hittade ett par dekaler på tyska ebay. Man kunde antingen bygga en tyska standard maskin ur HEER altenativt en maskin som tjänstgjort i EUFOR-stykan. Ett tredje alternativ är en maskin som tjänstgör nere i Afghanistan i ISAF-styrkan. Självklart blev det den maskin som parallellt med Hkp10B ska flyga från Masar E Sharif-basen.

Har under dagen har jag fått ihop de två halvorna och innan dess målat maskinen invändigt och i morgon slipa, tejpa och prima modellen. Ingen märkvärdig inredning kommer att finnas utan kraften ska läggas på utsidan med att få till de antenner och motmedelssystem som inte ingår i byggsatsen. Jag använder Italeris HH-53C som byggsats eftersom det ingick den typen av MPAI som används av tyskarna idag. Många delar kommer inte användas typ Gatling-guns, tankbommen mm...

1 kommentar:

Niklas sa...

Mycket intressant projekt måste jag säga, ska bli riktigt kul att följa!

Till skillnad från en annan lyckas du i alla fall bygga lite gräshoppor också, inte bara flygplan.. :p