onsdag 29 juni 2011

Det påbörjade bygget är...

...helt rätt uträknat av Rickard! Bra gjort!

Jag håller på med en M997A2 Maxi Ambulance. Det finns en historia bakom valet av just denna modell.

Den 20 juli 1998 genomförde jag en stridsskjutning med min pansarskyttepluton(Bravo Romeo/BA10) på skjutfältet Velica Ribniza några mil sydväst om Tuzla/Bosnien. Samtidigt fanns den amerikanska stridsvagnsplutonen(M1A2 Abrams) på plats som vi brukade göra "joint patrols" med.
Stridsskjutningen/förevisning genomfördes klanderfritt av grupperna men under urdragningen med en av vagnarna åkte vagnchefsluckan upp och HMG-skytten träffade luckan med sista eldskuren.
Olyckligtvis spreds det splitter ner på vagnchefsplatsen där en av mina gruppchefer satt. Han träffades av ca 10 splitter i armarna och i ljumsken. Kroppskyddet och telehjälmen tog ett flertal splitter och var troligtvis detta som räddade livet på honom.
Jag begärde av amerikanarna att få skicka min skadade soldat och min plutonsjukvårdare till fältsjukhuset "Blue Factory" med deras ambulans...det var just en M997A2. Gruppchefen mår bra idag och har inga fysiska skador. Fantastiskt bra jobbat av mina tre sjukvårdare i plutonen.

Så med trefärgs NATO-målning och SFOR-emblem kommer det under sommaren byggas "ett stycke historia"...


Modellen är från Academy och den enda tillverkaren av M997 i 1/35.
Tittar man på förra inlägget så ser man att det finns en utbyggnad längst bak ovanför stötfångaren...plus att jag inte har målat lastutrymmet. "BUSTED"!

2 kommentarer:

Rickard sa...

Hehe! Ja du är busted! Det var utbyggnaden bak samt att du inte målat bakre delen som jag avslöjade dig. Plus att du har berättat storryn för mig=) Kul att verkligen ha en koppling till det man bygger. Denna hoppas jag få se klar inom en snar framtid! Känn ingen press;) Intressant målning. Kan bli kul att jobba med när du ska måla.

Mathias Andersson sa...

Håller med om att en historia kopplad till bygget höjer intresset!