måndag 20 december 2010

Ny sorts primerfärg

Äntligen är jag klar med FM-antennen som sitter på modellens vänstersida...

Den senaste veckan har jag jobbat med näten till motorerna (återkommer till dessa vid senare tillfälle) samt fixat klart med antennen som är kapad, limmad, dragen och slipad - och nu är modellen klar att få ett lager med primerfärg.


Jag har fått låna Vallejo's senaste primerfärg av Rickard (tack för lånet!). Det är en färg som är lätt att använda och ger en fin yta att jobba vidare med. Nyansen är ljusare än Tamiya's Skygrey som jag är van vid, vilket gör att nästa lager färg kommer att få en betydlig ljusare underton - att tänka på vid skalaeffekten och vädringen.

Ska försöka hinna med att få dit pre-shaden i morgon förmiddag...

2 kommentarer:

Niklas sa...

So far so good, som man säger.. ;)

Hade gärna sett en bild på antennen på vänstersidan, den ser ut att vara nåt i hästväg! Hur är Vallejos primer att jobba med? Täcker den bra? Behövs den spädas med nåt innan du har den i sprutan? Torktid? Många frågor! :)

Kör lugnt norrut nu, det är halt ute på vägarna...
//Räddningstjänsten :)

Lasse sa...

Tackar...okej...ett par svar kommer här :)

Ska försöka komma ihåg att fotografera den från vänster sida när pre-shaden är målad.

Den täcker bra och blir inte "sträv" som Tamiyas XF-färger.

Den behöver inte spädas innan - men däremot bör man ha Vallejos Airbrush Cleaner för att tvätta med.

Torktiden vet jag faktiskt inte - jag väntar med nästa färg tills i morgon för att vara på den säkra sidan.

Kör försiktigt själva! :)