måndag 16 augusti 2010

Lite jobb med fotoets

För ett tag sen köpte jag på mig ett antal av Verlinden Productions P.S.P-Plating(Nr 0865) i skala 1/72. Det sitter 10st plåtar/ark, de är supertunna och otroligt väldetaljerade...

Jag tänkte beskriva hur jag fixar till P.S.P-plåtarna som senare ska monteras på en basplatta till ett kommande bygge på bloggen.
Det är första gången jag använder fotoetsade delar och därför dokumenterade jag och tänkte dela med mig av erfarenheterna.

Jag använde en skalpell när jag skulle lossa varje bit från ramen. Underlaget får inte vara för mjukt för då böjer sig plåten av det lilla trycket från skalpellen. Man kan säkert använda sax eller avbitare men jag känner mig säkrare med skalpellen.

Slipa de små utstickande resterna med en fil för att göra dom "rena". Observera att jag filar längs med och inte tvärs plåten - återigen...det är risk att plåten böjer sig.
Till att böja plåten är det (nästan) ett måste med ett böjverktyg. Det finns en del olika på marknaden typ Etchmate med priser mellan 500-1000:-.
Min "Photo Etch Bending Tool" från SRAM (Tjeckien) köpte jag i somras på Alfa Hobby för 239:-. Den är klart prisvärd...det blev pengar över till en modell till!

När man böjer gäller det att få med hela biten som ska böjas annars är risken att det blir snett. Här använder jag en spackel i plåt men man bör använda rakblad när bitarna som ska böjas är mindre i storlek.

Jag böjde upp "hakarna" till ca 90 grader och som ni ser på bilden går det att böja ytterliggare 45 grader om det skulle behövas.

Så här ser det färdiga resultatet ut...nu är det bara att måla och haka ihop plåtarna.
Det behövs många plåtar till ett helt flygfält...

3 kommentarer:

Niklas sa...

Fantastiskt dokumenterat och beskrivet! Det är väldigt tydligt! :)

Jag har själv en etch-mate, den är väl hyfsat lik, fast säkert dubbla priset, som du skrev.. ;)

Lasse sa...

Tack för kommentaren!

Jag har aldrig jobbat med fotoets innan och har mycket att lära mig. Så jag tänkte att det är lika bra att dokumentera det hela.

Kanske något att lägga upp som tips och trix på vår hemsida!?

Unknown sa...

Kom ihåg att jag hade sett PSP Planking på ett annat ställe också. Lite sent påtänkt kanske men är du inte klar än kanske du kan få något tips där.
PSP Planking 1:32