måndag 14 september 2009

Fulsnygga Gannet

Att jobba i Linköping har sina fördelar...säg inget där hemma...hehe! Efter jobbet blir det ett träningspass, sedan mat och vad gör man sen när man är själv i lägenheten. Jo, ett par timmar vid byggbordet blir en bra avslutning på dagen. Piloterna (lärare och elev) har målat sen ett tidigare bygge och kommer att få "nya" tidsenligt gula flytvästar bland en massa annat.

Jag har aldrig byggt någon Trumpeter-modell tidigare och måste erkänna att jag är förvånad. Passformen är nästan perfekt och det är inte många panellinjer som måste dras om efter slipningen. Jag har redan petat i två muttrar för att få tyngden i nosen men det får nog bli en till innan propellrarna monteras på plats. De små runda fönsterna på varje sida/framför operatören (3:e mannen) är uppborrade och kommer att fyllas med Clearfix när all målning är klar. Har inte bestämt mig hur skevrodren ska limmas på plats (efter all målning) - antingen jämna eller ett spakutslag åt sidan...återkommer.

Som sagt...bygget går snabbt när man har tid att sitta och passformen bra. Det är inte så mycket mer jag kan göra innan modellen får åka X2000 och Öresundståg till Ronneby där färgen ska börja läggas. Silver och orange day-glo och en snygg wash kanske kan göra jobbet till en snygg modell...

3 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Gör du någon variant av de som finns i boxen eftersom du var tvungen att borra upp hålen vid tredje platsen? Eller har Trumpeter missat det?

Niklas sa...

Det var rackarns vad du jobbat på med denna. Kul! Du kanske rent av hinner bli klar till C4..? :)

Lasse sa...

Det är Trumpeter som missat att det skall vara små fönster istället för små luckor. Provade att borra upp en restbit i helgen och jämförde hur Clearfix kontra Glue ´n Glaze ser ut. Och svaret är att det blir en klarare "glasyta" med Clearfix...inte så förvånande!?
Vi får se om jag hinner med den här maskinen till C4...prio 1 är min 212:a i alla fall!