fredag 20 februari 2009

Tp79 - primetime...

Började morgonen med att måla två stycken flaps med Gunze Interior Green, maskerade dessa och började sedan förbereda för att lägga på ett första lager med primer. För att skydda motorerna och den tidigare målningen klippte jag ut två runda pappersskivor (något större än motorkåpan), klippte ett snitt in till mitten och petade sedan in dessa in i motorkåpan så att det blev en liten strut - säkrade till sist med en bit tejp. Nu är motorerna skyddade från mitt svepande med airbrushen...
För att hitta lite fel och brister i limningen, ristandet av panellinjer mm airbrushade jag på ett tunnt lager med Tamiya XF-19 Sky Grey som ett första lager med primer. Nästa steg blir att preshada de flesta stora panellinjerna...skulle jag ta alla skulle modellen bli svart. Får fixa allt med Promodellers Wash när modellen är klar. Just nu är det stopp i produktionen pga tre ställen som måste åtgärdas med spackel , slipning och ristning. Jag kommer nog att fortsätta med XF-19 som färg på undersidan av min tysk-svenska Tp79. Återkommer efter preshade...

2 kommentarer:

Mathias Andersson sa...

Smart med konen som skydd.

Lasse sa...

Hittade tipset i en "förhistorisk" bok om modellbygge. Fungerade hur bra som helst!