torsdag 29 april 2010

Band till M577:an

Lite småjobb måste jag göra på vagnen innan dekalerna kommer från Tjeckien...

Banden är gjorda av något gummiliknande material och är inte länk-i-länk utan ett helt band. Jag spännde ut det på en bit frigolit och ett par nålar, sedan var det bara att börja måla.

Jag har målat efter Rickards recept på blandning och allt rördes ner direkt i målarkoppen. Jag började med Tamaiyas XF-64 Red Brown, fyllde på med XF-51 Khaki Drab och avslutade med XF-69 Nato Black för att mörka ner den brunröda tonen....en tredje del av alla färger!

onsdag 28 april 2010

Undersidan är färdigmålad

Så fort gick det att måla klart undersidan...

Direkt efter jobbet startade jag med att lägga på tunna lager av Gunzes H67 RLM65 Hellblau. Stukan var ju en riktig krigsmaskin och därför låter jag preshaden bli tydlig.
Jag sparade en bit av vingspetsarna som grundmålades med Tamiya XF-2 White. Och till slut gick jag på med Gunzes H413 RLM04 Gelb. Jag hann till och med att springa 5km medan den blå färgen torkade innan tejpningen...

tisdag 27 april 2010

Grundmålad Ju87G-1 Stuka

Efter ca 2 timmars maskering av huven så var det dags att få den på plats och börja grundmåla...

Som vanligt använder jag Tamiya XF-19 Sky Grey som "primer"-färg och sedan pre-shadar jag med XF-69 Nato Black. Med tanke på hur smalt det är mellan panellinjerna så blev det finaste munstycket på min Aztekspruta...den gamle trotjänaren.
Arbetet gick fort och det känns riktigt bra igen att få lite flyt i mitt modellbyggande...

söndag 25 april 2010

Nytt försök med sandfärgen

Nu fortsätter framställningen av den "perfekta" nyansen av sand...

Första bilden är med samma färg (bara XF-78) som på inlägget nedanför. Här ser man klart och tydligt att den går mer åt det gula hållet men ändå inte tillräckligt i mina ögon. I ljuset av ett lysrör blir färgen varmare än när jag jämförde med ljuset utomhus.

Nästa bild har jag blandat i 1/3 med XF-59 och då pressar jag nyansen ytterliggare åt det gula hållet. Nu är jag nöjd med färgen...och det kommer att återkomma fler M113-byggen från Gulfkrigen framöver, så jag har ju chansen att utveckla sandblandningen.

Blandningen blev alltså 2/3 med XF-78 Wooden Deck Tan och 1/3 med XF-59 Desert Yellow...även om burkarna säger tvärtom i storlek.

Tack för alla tips. Jag har inte provmålat era förslag däremot har jag gnuggat bort en hel del hårstrån på huvudet i allt funderande...

fredag 23 april 2010

Sandmålad M577A1

I eftermiddag har jag fått på den första nyansen av sand. Beroende på i vilket ljus som både modellen och förebilden befinner sig i så skiftar ökensandfärgen väldigt mycket. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt som det blev.

Med det svarta bakgrundspappret så försvinner lite av det gul/röda på modellen. Jag har provat i bildbehandlingsprogrammet men nyansen blir inte rätt...återigen så är det svårt med ökenfärgen. Nästa gång jag fotograferar ska jag prova en annan bakgrundsfärg.


Bilden nedan (förvisso en M1A1 men..) visar en hel del olika nyanser beroende på om det är skugga eller inte. Bakdelen i skuggan stämmer med bilderna ovan. Klicka och förstora bilden...

onsdag 21 april 2010

Uppdatering om M577 MEDEVAC

Några steg närmare målning har jag kommit i alla fall...

Vagnen är klar för att målas med en sandfärg som jag tänker återkomma med i senare inlägg. Dessutom har jag grundmålat hela tältställningen och ska i morgon ge den en strykning med Forrestgreen eller något motsvarande.

Jag har även börjat med alla packningar, lådor, verktyg mm som ska ligga på taket av vagnen. Förra veckan köpte jag, på ebay, en stor uppsättning med moderna dunkar. Vatten och bränsledunkar i resin som tillverkas av Plusmodel från Tjeckien...bra finish och detaljrikedom - så är det i den STORA skalan!

Modellen ska inte bli ett diorama men en figur på basplattan måste det finnas. Återkommer till figuren i egna blogginlägg. Grabbar - nu är det både flyg, pansar och figurmålning som gäller!

Nedan är en bild på den färg som jag ska försöka efterlikna. Jag har en del referensbilder med olika vädringar och vagnarna varierade verkligen i färg(nyans).
Det ska vara FS33446 Sand...men det är få färgtillverkare som tagit fram en riktig nyans. Xtracolor X158 och Modelmaster Acryl 4812, men det är tveksamt om Vallejo-Air 075 stämmer för stridsfordon.

Mitt egna recept kommer nog att bli 50% XF-69 Desert Yellow och 50% XF-57 Buff. Som sagt jag återkommer med bilder när jag testat...

söndag 18 april 2010

Bygglördag med sydostgänget

Ett stort gäng från i stort sett hela sydöstra regionen....

Jag fick knappt gjort någonting känns det som. På Stukan slipade jag vingframkanter, limmade motvikterna på undersidan av vingarna och fick landställen på plats.

På M577:an målade jag hjulens svarta gummikanter....thats it! Limningen gjorde jag hemma.

Jag vet inte vad som hänt...men jag får ingenting gjort vid byggbordet längre!?

torsdag 15 april 2010

Efter lite budgivning

Efter ett par veckors bevakning på Tradera så gav jag mig in i budgivningen. Utgångspriset var 25:- och i morse var budet bara uppe i 45:-. Många låg nog och väntade på att minutrarna skulle ticka ner. Sista halvtimmen triggades priset upp till 133:- och när det var 1 minut kvar så lade jag ett bud på 160:- som blev slutpriset.

Modellen är väldigt svår att få tag i idag och priset skulle ligga på minst 350:- om Johan på Puma Hobby skulle lyckas få fram ett exemplar.

Nu finns den snart i min ägo och jag tänker prioritera fram den efter min redan påbörjade M577A1 MEDEVAC-vagn. Behöver jag nämna att grundvagnen är en M113!? Vilken nation och vilket kamouflage det blir återkommer jag med...

torsdag 8 april 2010

Bevingad Stuka

Har varit hemma och sjuk idag, mestadels sängliggande...

Nu på kvällen fick jag dock dit stabbar och de "stukade" vingarna. Passformen på modellen är väldigt bra, dvs...jag lägger inte mycket tid på att spackla och slipa. Nästa steg blir att limma på landställen som ligger klara...

onsdag 7 april 2010

Klar med Stukakabinen

Efter IPMS Open har det varit dåligt med inlägg från min sida... Men två veckor i Thailand kan vara värt att slippa ångor från lim och färg och allt slipdamm som ligger på bordet.

Nu är kabinen färdigmålad och vädrad...jag limmade dit ett par remmar och bälten, för det var lite klent med just dessa detaljer i byggsatsen. Halvorna är ihoplimmade, nosen och instrumenpanelen är också på plats. I morgon kväll väntar de färdiga vingarna och stabbarna - inget snabbygge men det rullar på!