onsdag 17 mars 2010

Rätt svar är...

Det var kanske inte så svårt att gissa eftersom att jag har kommit in lite på det tyska spåret det senaste året...
...går man in och kollar vad Gunze H416 är så får man en liten ledtråd. Dvs RLM66 Schwarzgrau.

Det som återstår i kabinen är att drybrusha och måla vitt, gult, rött och blått på knappar, klockor och reglage...sen kan den limmas ihop.


Tanken är att bygga den OOB och använda de dekaler som finns med...en Ju87-G "Gustav". Redan nu har jag tankar på att göra den med eftermålat vinterkamouflage.

Byggmodellen från Academy är väldigt fin i sina panellinjer och passformen är alldeles utmärkt. Kan bara rekommendera den för fler "tyskbyggare".

tisdag 16 mars 2010

En gammal påbörjad på nytt

På IPMS Open köpte jag en begagnad modell för 40:-...

Han hade monterat ihop vingarna, påbörjat limning av motorkåpan och gjort klart kabinen men inte mer. Det var alltså i princip dags att börja måla och jag följde beskrivningen som sa...Gunze H416.

Men vilken modell köpte jag? Ni har fram till ca 08.30 i morgon bitti, sen lägger jag ut svaret. Anledningen är att jag hinner inte bygga eller blogga mer på ett tag framöver.

söndag 14 mars 2010

Mitt första IPMS Open

Det blev många mil i bilen för att åka till Stockholm och ställa upp i mitt första IPMS Open...

Jag åkte upp med lite förhoppning om några priser men samtidigt kan man inte förvänta sig något i den tuffa konkurrensen. Men utdelningen blev faktiskt riktigt bra för att vara första gången. Utav de 6 modeller som jag tävlade med fick 4 pris enligt nedan:

Särskilt Hedersomnämnande i klassen AB2jet


Särskilt Hedersomnämnande i klassen AB2propeller


Särskilt Hedersomnämnande i klassen AB2jet


Tilldelad "Chefen för Flygvapnet's Vandringspris" för bästa Flygvapenmodell.

Som vandringspris får jag äran att förvalta en modell av J6 Jaktfalken i skala 1/50 som byggdes av trafikledaren/modellbyggaren Olof Pettersson. Ett pris som instiftades på IPMS Open så tidigt som 1983...

torsdag 11 mars 2010

Dessa ska till IPMS Open 2010

Dessa modeller får representera min samling av modeller på tävlingen i Stockholm till helgen...

De ska packas ner i lådor och förankras i frigolitskivan (i botten) med tandpetare för att förhindra att de åker omkring i baksätet när jag far fram på E4:an.

Alla är i skala 1/72 och de är från vänster och uppifrån:
  • Me262A-1a Schwalbe (Revell)
  • Tp79 Dakota (ESCI)
  • MiG-15bis Fagot (HobbyBoss)
  • AJSH37 Viggen (Heller)
  • MiG-3 (HobbyBoss)
  • Bell 212 (Italeri)

Duken som modellerna står på är IPMS Sydost's nya utställnings- och tävlingsduk, drygt 4 x 1,5m. Jag hoppas att modellerna gör sig bra mot den kornblåa färgen...

tisdag 9 mars 2010

Tp79:an är klar!

Nu har jag fått alla trådarna på plats och modellen är färdig för IPMS Open...

Nu har jag två kvällar på mig att finputsa och eventuellt chippa modellen ytterliggare. Många timmar är lagda bakom mig och det ska bli skönt att så småning om börja på en annan modell som står på tur. På vissa bilder kan man se de statiska avledarna, hydraulledningarna till landstället, de scratchbyggda avgasrören och en massa andra tidskrävande jobb - jag är nöjd med resultatet i alla fall!

Jag vet att den gröna bakgrundsfärgen inte är den snyggaste men den framhäver färgerna på modellen på ett bättre sätt än en grå bakgrund.






måndag 8 mars 2010

Nu är det nära...!

Det har varit småjobb på modellen de senaste dagarna såsom bättringsmåla, få dit de sista dekalerna, ta bort maskeringstejpen, limma propellrar och så vidare...

Ikväll har jag limmat de små fönsterna på ryggåsen och målat dessa. Det är bara det främre fönstret som fanns med i byggsatsen, de andra två är "stulna" från överblivna sidofönster på en Chinook och tillpassade.
Sedan har jag tillverkat sprötet/antennen som sticker ut under den gula nosen. Det var svårt med storleken men jag tror att jag fick till den.

Nu är hela modellen färdigmålad och vädrad... Det enda som kvarstår nu är den långa ryggåsantennen som ska limmas på plats, samt att montera statiska avledare på alla roder. Tre på varje skevroder, två på varje höjdroder och till sist två på sidorodret. Hålen har jag redan borrat upp så det är bara att limma...

lördag 6 mars 2010

Brist på dekaler

I den gamla byggsatsen saknades det rätt dekaler till två fönster - plus att det var felaktiga dekaler till fyra nödutgångar i taket samt att dekalen till förarnödutgången var fel den också.
Så vad gör man...!?

Mäter ut hur stora varningsrutorna skall vara, ritar med en lagom tjock spritpenna på en plasthinna för overheadapparater. Sedan tar man ett nytt skalpellblad och med linjal skär ut det som sedan skall målas gult. Nu har man en mall som kan användas om och om igen...någon som behöver låna en till Tp79...?
Avslutningsvis gjorde jag likadant till förardörren.


fredag 5 mars 2010

Nästan alla dekaler...

Återigen en ledig fredag...

Det är bra när man får en längre tid vid byggbordet...man får liksom lite mer gjort.
Igår vädrade jag ovansidan genom att blanda ut ca 10% vitt i först den grå färgen och sedan lika mycket i den gröna. I morse klarlackade jag med Oceanlack och har låtit det torka och härde tills i eftermiddags.

Nu har jag fått de flesta dekalerna på plats och äntligen kan numret på fenan och flottiljsiffran visa vilken individ det är och vart den hör hemma. Det som återstår nu är de små små siffrorna med 79008, några streckade rutor kring fönster och dörren bakom förarutrymmet plus lite annat. Vad tror ni om sporrhjulet...skall jag slipa ner det lite till!?


I morgon ska jag lägga på wash...

torsdag 4 mars 2010

Undersidan är klar!

Nu har jag kommit så här långt...att undersidan är klar och en vecka kvar!

Idag var det dags att montera dekalerna på undersidan. I byggsatsen fanns det inte så många bra dekaler så det blev till att plocka fram Flying Colors olika kronmärken och nummer. Nu skulle det i och för sig bara vara två STORA kronmärken på undersidan...kunde inte hitta mer underlag vad det gäller varningstexter osv...

Sedan penslade jag på ProModellers wash Dark Dirt och lät det torka 15-20 minuter. Gav mig sedan på med fuktat hushållspapper och torkade bort överflödig mängd smuts. Små droppar placerades vid gångjärn mm och drog med en tops för att få den rinnande effekten. Blir det inte bra...gör man bara om det igen! Klart smidigt med färdig wash faktiskt.

onsdag 3 mars 2010

Basplatta del 4

Byggmöte i måndags kväll och jobbat de två senaste kvällarna...

Men lite har jag fått gjort på Tp79:an. Klarlackerat hela undersidan och förberett dekaler som ska sättas på plats i morgon.

Och så håller jag på att färdigställa basplattan som den ska stå på...dvs den runda nedan. Jag har limmat fast en bit "tågbanegräsmatta" med trälim och sedan har jag vädrat kanten och hela den gröna ytan med Tamiya XF-52 Flat Earth. Nu återstår bara att vädra spår och oljespill på den grå ytan. Tanken är att kunna använda plattan till kommande byggen och därför väljer jag att inte dra några taxnings- eller kantlinjer. Det skiljer en hel del mellan länder och framför allt beroende på vilket årtionde/århundrade som plattan skall föreställa.

måndag 1 mars 2010

Propellrarna är klara

Nu har Tp79:an fått sina propellrar och det börjar likna en färdig modell...

Återigen så skiljer sig utseendet jämfört med övriga 79:or. Det var först när de fick nya motorer och motorkåpor som de fick svarta propellerblad och gula spetsar.
Jag målade med Tamiya XF-19 Sky Grey, tejpade och airbrushade framkanterna med XF-69 Nato Black och sedan på med Panduros Ocean-blanklack. Propellerkåporna är målade med Humbrols 191 Chrome Silver.
Det fanns inga dekaler med i lådan så dessa är från ett "överblivet" 1/48-bygge.