fredag 27 februari 2009

Undersidan målad...

Hade ingen ledig fredag men hann ändå med att ge undersidan ett första lager med ljusgrått. Preshadingen lyser igen (vilket är meningen) lite mycket på vissa ställen så det blir till jobba lite till med undersidan.
Ska under helgen ge mig på att airbrusha hela undersidan blank...kanske till och med kan få dit lite dekaler...vem vet!? Kommer även att limma dit landställen och diverse antenner. Vet inte om det är en bra idée att göra klar undersidan när man ändå har tejpat och skyddar ovansidan...

fredag 20 februari 2009

Preshading klar - till slut!

Jag tog inte tiden på hur lång tid det tog att preshada kärran, men högerhanden som höll airbrushen fastnade i en konstig vinkel. Jag skrev i förra inlägget att jag inte skulle ta alla panellinjer - men det såg bara konstigt ut så i med mer Nato Black i koppen och köra på tills det var klart.

Nu blir det inte mer gjort förrän en bit in på nästa vecka... Nu är det fokus på andra prylar i plast - längdåkningskidor!! Startar kl.07.00 på måndag och kommer i mål på eftermiddagen och har då kasat runt 90 000 meter..

Tp79 - primetime...

Började morgonen med att måla två stycken flaps med Gunze Interior Green, maskerade dessa och började sedan förbereda för att lägga på ett första lager med primer. För att skydda motorerna och den tidigare målningen klippte jag ut två runda pappersskivor (något större än motorkåpan), klippte ett snitt in till mitten och petade sedan in dessa in i motorkåpan så att det blev en liten strut - säkrade till sist med en bit tejp. Nu är motorerna skyddade från mitt svepande med airbrushen...
För att hitta lite fel och brister i limningen, ristandet av panellinjer mm airbrushade jag på ett tunnt lager med Tamiya XF-19 Sky Grey som ett första lager med primer. Nästa steg blir att preshada de flesta stora panellinjerna...skulle jag ta alla skulle modellen bli svart. Får fixa allt med Promodellers Wash när modellen är klar. Just nu är det stopp i produktionen pga tre ställen som måste åtgärdas med spackel , slipning och ristning. Jag kommer nog att fortsätta med XF-19 som färg på undersidan av min tysk-svenska Tp79. Återkommer efter preshade...

onsdag 18 februari 2009

Schtrålkastare från scratch...

Hann med lite jobb med skalpellen och slipverktygen i morse innan jobbet . På förra inlägget ser man de två svarta hålen i vingens framkant och i byggsatsen fanns det bara med ett rundat glas att limma dit. Lite tråkigt tyckte jag och satte igång med att konstruera sidor och en bakkant till strålkastarhuset.

Rundade till en slät yta med vingen och det blev bra trots enkelheten...Har lite funderingar på hur själva strålkastaren ska se ut och med hjälp av genomskinlig plaststav kapa den ca 3mm lång och framtill fila till en glasbubbla. Kommer att måla hela strålkastarhuset i två nyanser av aluminiumfärg. Kanske på fredag...

lördag 14 februari 2009

Vinge och stabbe på plats

Just nu känns det som att jag bara bygger på fredagar...lite frustrerande men det finns inte mycket tid över annars. Men men...

Jag fick i varje fall både vinge och stabben limmad på plats och nu funderar jag på om jag ska "spackla" med lim eller med Tamiya Basic Putty. Det ska ju synas en skarv mellan flygplankroppen och själva vinge/stabbe och är rädd att den försvinner. Visst kan jag rista fram den igen men...ah, jag får fundera ett tag. Nästa steg blir att fixa till landningsstrålkastarna (scratchbyggas), borra upp för lite antenner samt stag och sedan prima hela modellen.
Ett riktigt kul bygge med en bra modell - om jag inte sagt det tidigare...!

tisdag 10 februari 2009

5mm träborr...

Efter att ha slipat kroppen ren på limskarvar och limrester så gick jag över till att planera för att borra upp de tre hål som ska ge ljus inne i kabinutrymmena. Med en liten borr och sen en fil skulle det ta evigheter att få till rätt storlek så beslutet blev borrmaskin, först 5mm träborr och sedan 5mm stålborr. Om ni inte visste det redan så hugger träborren bra tag om plasten, så var försiktiga vid dessa kirurgiska operationer...

Med bra bildunderlag så fick jag till placeringen av "kupolhålen"... Den främre spanarbubblan finns med i byggsatsen medans de två bakre måste plockas från restlådan.
Nu ska panellinjerna ristas tillbaka på ryggåsen och buken, vingarna limmas på plats sen börjar det likna ett flygplan.

söndag 8 februari 2009

Många hästar på plats...

Har fått gjort lite slipjobb på flygkroppen, satt ihop vingarna, monterat och målat/drybrushat motorerna. Det är rätt häftigt att fundera lite på vilket hantverk varje motor egentligen var...

Lite fakta om motorerna för er teknikfreaks...Pratt & Whitney Twin Wasp R 1830-92 på vardera 895 kW eller 2434 hk tillsammans.
Just den här individen 79008 är som sagt den sista som köptes in och är väl den som haft mest variationer i sin målning. Tanken är att måla modellen som på bilden med orginalkamoflage och dessa motorer innan de byttes till ovanstående P&W. Det går inte att bygga ESCI-modellen OOB utan en hel del måste scratchbyggas så som antenner och två runda fönster på ovansidan samt någon form av kylare som sticker ut från avgasrören. Någon som vet vad de är för något!? Kan det vara avgasflamdämpare??

fredag 6 februari 2009

Gamla kartonger dammas av!

Återigen en ledig fredags fm... Just nu försöker jag göra klart alla påbörjade projekt så långt att det är dags för målning. Många kartonger har inte sett dagsljus sedan ett par år tillbaka och det är kul att se hur ett arbete bara kan stanna upp och stoppas ner i en låda.
Den här gamla ESCI-modellen är troligtvis från 1992 eller -93 och inköpt på Bosses Hobby i Malmö för 119:-. Jag hade stora planer på att bygga alla Flygvapnets typer och det finns väl lite ambitioner kvar...

Det mesta i kabinen och förarutrymmet var monterat och därför fick airbrushen börja jobba lite...inget avancerat eftersom det mesta kommer att gömmas när kroppshalvorna limmas samman...och det gjordes i morse!










Med massa bilder från nätet, Flygplanritningar och diverse böcker framgår det att det sjunde fönstret på högersidan var täckt och måste därför täckas igen med plasticard. Rutorna tejpades och skars till innan limningen samt att ett hål för strålkastare (en på varje sida) borrades upp...så småning om skall det fyllas igen med Clearfix. Fler bilder efter helgen!